Doe je mee?
"Voordat ik als docent aan de slag ging, heb ik jarenlang verschillende functies in de zorg gehad: van wijkverpleegkundige en casemanager dementie tot teamleider. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, maar wilde wel graag iets in het verpleegkundige vak blijven doen. Een tijdje geleden vroeg mijn – nu – collega of ik de vacature in mijn netwerk wilde delen. Toen begon ik te denken: zou het iets voor mij kunnen zijn? In gesprek met die collega werd ik steeds enthousiaster. Ik was bereid om de opleiding voor lesgeven te halen, dus ik dacht: ik solliciteer gewoon. Toen werd ik aangenomen. Na een half jaar lessen te hebben gegeven, ben ik gestart met het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG).”
“Het past bij mij om dingen uit te proberen, zolang ik maar weet dat er een vangnet is. Die is hier zeker.”
“Door de opleiding kan ik de praktijk theoretisch onderbouwen. Door de theorie en praktijk aan elkaar te koppelen, kan ik beter uitleggen waarom ik dingen doe. In de lessen breng ik de stof tot leven door over mijn praktijkervaringen te vertellen. Doordat ik zo open ben over mijn eigen ervaringen en wat dingen met mij doen, ontstaat er een leuke wisselwerking tussen mij en de studenten."
“Je kunt altijd bij iemand terecht en je krijgt hier volop kansen om te doen wat bij jou past. Zo ben ik zelf enorm enthousiast over onze projecten en kan ik me daar meer in verdiepen. Er is heel veel ruimte voor leren, begeleiding en om dingen uit te proberen. Dat past goed bij mij, zolang ik maar weet dat er een vangnet is. Die is hier zeker.
En het werken vanuit een christelijke levensvisie zorgt voor mooie momenten en gesprekken in de klas, ook met studenten die geen christelijke levensvisie hebben. Iedereen is waardevol en mag hier zijn wie hij of zij is. We vinden het belangrijk om de student echt te zien en elkaar te ontmoeten.”
“Een van mijn studenten vroeg een keer: ‘Je hebt zoveel passie voor je vak, waarom werk je zelf niet meer als verpleegkundige?’ Ik antwoordde dat ik mijn enthousiasme wil overbrengen aan toekomstige verpleegkundigen. Als je vanuit positiviteit lesgeeft, komt de boodschap veel beter over. Ik heb dan ook nog geen moment spijt gehad van de beslissing om les te geven, maar ik sluit óók niet uit dat ik ooit weer terug het vak in ga.
.......................
Alice Veenhuizen
In de lessen en studieloopbaanbegeleiding kijken we naar wat beter kan, maar leg ik de nadruk vooral op de dingen die al goed gaan. Ik wil graag een veilige leeromgeving creëren, zodat de studenten durven te zeggen wat ze denken. De student kan het ook fout hebben of niet weten. Dat geeft niks. Studenten moeten het gevoel hebben dat ze er mogen zijn en ik nodig ze ook altijd uit om iets van mijn lessen te vinden.
Als het gaat om het vak, vind ik het belangrijk dat studenten oog hebben voor de mens in zijn geheel. We hebben bijvoorbeeld een project in samenwerking met het Odensehuis waarbij studenten te maken krijgen met mensen met geheugenproblemen. Ik vind het heel belangrijk dat ze ook kennismaken met deze vorm van dagbesteding en zo veel leren over de mens achter de zorgvraag.
Sommige studenten maken op jonge leeftijd al veel mee, als ze tijdens hun stage bijvoorbeeld te maken krijgen met de laatste levensfase van cliënten. Ik probeer in de lessen dan ook aandacht te besteden aan wat dat met hen doet. Maar het hoeft niet altijd zwaar te zijn. Ik vind humor net zo belangrijk, af en toe een grapje moet kunnen!”
“Als ik dan zie dat de studenten net zo enthousiast worden als ik, kan ik daar weglopen met de gedachte: wat heb ik toch een fantastisch vak.”
"Bij het project New Skool Old Skool ontmoeten plussers en studenten elkaar. Aan het einde van het project geven de studenten een presentatie. Zo gaaf om te zien wat ze daar kunnen neerzetten! Een van de studenten gaf aan veel overeenkomsten te hebben gezien en ook dat ze een band hadden opgebouwd in korte tijd, dat had ze niet verwacht. Fantastisch om te zien dat de studenten net zo enthousiast worden als ik. Op zulke momenten kan ik daar weglopen met de gedachte: wat heb ik toch een fantastisch vak!”
“Dit had ik tien jaar eerder moeten doen.”
Gert
De deur staat voor je open. Kom eens langs voor een kopje koffie, dan kun je de sfeer zelf komen proeven!
ROC Menso Alting is samen met Gomarus College onderdeel van Stichting Gereformeerde Scholengemeenschap
Vacature alert
Klik hier om in te schrijven op onze vacature nieuwsbrief